Bartl József

(Soroksár, 1932. szeptember 25. –)
Munkácsy díjas festőművész
Bartl József 1972-től a Szentendrei Régi Művésztelep megválasztott tagjaként kapcsolódott be Szentendre sokrétű művészeti életébe, olyan mesterek támogatásával, mint Kmetty János és Ilosvai Varga István. Igazán nagy hatást azonban mégsem a posztnagybányai törekvések gyakoroltak rá, hanem a Korniss Dezső és Bálint Endre által képviselt képépítő módszer. Bartl a népművészeti gyűjtő utakon megismert népi tárgyak díszítőmotívumait (tímárjel, szív, tulipán, kereszt, baba) jeleníti meg festményein, az autentikus közegükből kiszakított jelképeket sajátos geometrikus rendszerbe helyezi, s ezáltal egyfajta szimbólumtárat vagy „jelképkatasztert” hoz létre belőlük. Illuzionisztikus síkokkal jelzett térben, tablószerűen sorakoztatja jellegzetes motívumait, az emblémaszerűen kezelt, geometrizált képjeleket.
A vászon felülete egyre inkább négyzetes keretalakzatok sorozatává alakul,

amelyek plasztikus hatású pasztózussággal, szabálytalan élekkel emelkednek ki a síkból.
Bartl a szentendrei művészet egyik karakteres arcéle olyasvalaki, aki folytatója és megújítója a szentendrei festészeti hagyományoknak. Az életművét a műfaji sokszínűség jellemzi, a festmények mellett, szitanyomatokat, falikárpitokat, szobrokat, üvegmozaikokat is készít.