Perlott Csaba Vilmos

festő
Békéscsaba, 1880. február 2. – Budapest, 1955. január 23.

A XX. századi magyar festészeti formanyelv egyik megújítója. Szemtanúja, felvevője és átadója a kortárs modern francia és német művészetnek. A megismert irányzatokat, stílusokat szintetizálta a nagybányai iskolából eredő szemlélettel. Koszta József tanításai után, 1904-ben Nagybányára került Iványi Grünwald Béla mellé. A légkör, a táji környezet élete végéig meghatározó élménye maradt, ez természetelvű piktúrájának kiindulópontja. 1905-ben Párizsba utazott. A Matisse vezette iskola alapítóinak és követőinek soraiban találjuk. 1907-ben a Salon d’Automne-ban velük, a Fauve-okkal állított ki. Erre az időre keltezhető vonzódása Gauguin, de elsősorban Cézanne festészetéhez (Önarckép, 1905; Kertrészlet vörös úttal, 1907). ~ a nagybányai neósok egyik vezető egyénisége volt (Fürdőző fiúk; Nagybányai házak, 1910 körül). 1911-ben, Spanyolországban El Greco alkotásainak hatása alá került, majd a kecskeméti művésztelepen működött. Csendéletekkel, városképekkel, barokkosan megmozgatott aktkompozícióival hívta fel magára a figyelmet (Csendélet női szoborral, 1911; Kecskeméti részlet, 1913; Modellek, 1916). 1920-1923 között feleségével, Gráber Margittal Németországban élt, ahol kapcsolatba került az expresszionizmussal (Wertheim am Main, 1921). Biblikus témájú grafikái hangsúlyosan kubista elemekből épülnek (Levétel a keresztről, 1922). A háború kitöréséig gyakran festett Nagybányán és Párizsban. Kedvelt motívumai a Szajna-hidak és a Notre-Dame (Szajna három híddal, 1927; Párizsi részlet, 1930). 1924-től a Képzőművészek Új Társasága törzstagja és állandó kiállítója volt. 1930 után, szentendrei alkotókorszakával egy időben ismét erősebben közeledett a természetelvűség felé (Szentendrei utca, 1935; A művésztelep kertje, 1950). 1949-ben felvették a Szentendrei Festők Társaságába.